TrendForum.Net

TrendForum.Net (https://www.trendforum.net/)
-   Diğer Dinler (https://www.trendforum.net/diger-dinler/)
-   -   Zen Budizm, Hayat ve Ölüme Dair Düşünceler (https://www.trendforum.net/diger-dinler/9455-zen-budizm-hayat-ve-olume-dair-dusunceler.html)

Beatrice 06 Kasım 2022 16:34

Zen Budizm, Hayat ve Ölüme Dair Düşünceler
 
Zen Budizm, Hayat ve Ölüme Dair Düşünceler

TrendForum.Net

götüren yoldur. Bize doğrudan yaşam çeşmesinden içme olanağı verir, böylece de biz insanların ölümlü yaratıklar olarak hemen hemen kesintisiz, sürekli acı çekmemize neden olan boyunduruklardan bizi kurtarır.” [11]
Zen Budizm, hayatı ve őlümü açıklamaktan çok, onu keşfedecek anahtarları işaret eder. Buna gőre, őlüm de hayatın doğal bir parçasıdır ve natüreldir; korkulacak birşey değildir. Amaç nedir, amaç bir daha doğmamaktır; bu da ebedi kurtuluş anlamına gelir.
Dalai Lama şőyle diyor: “Ölmüşler ve ölmekte olanlar konusu, Tibet’li Budistlerle modern bilimsel yöntemler arasında bir buluşma noktası sağlayabilir. Her iki tarafın da düşünce ve uygulama alanlarında birbilerine katkıda bulunabilecek birçok şeyleri olduğuna inanıyorum. Sogyal Rinpoche konumu nedeniyle bu buluşmayı kolaylaştıracak en uygun kişidir.” [12]

“İşte bunun için: Otururken otur, Yürürken yürü, Çalışırken çalış. Hepsi bu – bu Zen… Yüce olan her şey yalındır, der Goethe. Zen yolu da yürümesi kolay, ama gün be gün, adım adım bir başımıza yürümek zorunda kaldığımız için yine de őylesine zor bir yoldur. Kimse bizim için yürüyemez, yürüyüşümüzde bize yardım da edemez. Bunu biz yapmak zorundayızdır. Andan ana, hergün.” [13]

Dharma, gerçek ya da gerçeǧin yasasıdır. “Budadharma” da deniliyor. Buda őǧretisi gerçek hakkındadır. Budizmde üç mücevher ya da üç hazine denilen inanç objeleri şunlardır:

Buda: Evrensel Buda, usta őǧreticilerin soyu.
Dharma: Gerçek Yasa. Engin bilgelik ve şefkat okyanusu. Doktrin.

Sangha: Bütün Budalar ve Dharmalar ile uyum içinde olan uygulayıcılar topluluǧu. Bütün varlıklar.

“Dört Yüce Gerçek” nedir?

Acı vardır.
Acıların bir nedeni vardır
İstek ve arzular bırakılırsa acılar sona erdirilebilir. Barış ve huzura ulaşılabilir. (Nirvana)
Acıların sona erdirilmesinin yolu Sekiz Aşamalı Yüce Yol’dan geçer. (Orta yol)
“Sekiz Aşamalı Yüce Yol”

Gerçek Bilgi: Sezgisel ve ayrımsız. Doǧru amaçlar.
Doğru Anlayış: Net olarak gőrebilmek.
Doğru Söz: Yararlı sőzler. Doǧru iletişim.
Doğru Davranış: Őldürmemek, çalmamak, etik deǧerleri gőzetmek, saldırgan hareketlerde bulunmamak.
Doğru Yaşam Biçimi: Sosyal ve ekonomik adaletin etiǧiyle.
Gerçek Çaba: Çalışkanlık. Enerji ve azimle, iyi olanı yapmak, kőtüyü yapmamak.
Gerçek Dikkat: Sanrılar oluşturan zihinsel tuzakların farkına varmak, doǧru vizyonu unutmamak. Şimdiki anda ve burada olmak.
Gerçek Uyanıklık: Doǧru konsantrasyon ve meditasyon. Zihni parlak ve açık tutmak, huzur duymak, hareketi sınırlamak.

Yaşam Çemberi

Yaşam Çemberi , öyle bir şey ki her yorumlandığında farklı felsefi kapılar açabiliyor.
“Yaşam Çemberi” derin anlamlar içeren ve őlümü anlatan şematik bir anlatım, bir belleksel formdur. Çeşitli bőlümlere ayrılmıştır, ortadan kenara doǧru, bizi sonsuz yeniden oluşa hapseden üç başlıca zehir (ki bizim içinde bulundugumuz anı yaşamamızı engellerler) vardır. Bunlar cehalet, (hatalı bilgi formu), őfke ve açgőzlülüktür (reddedişin ilkeleri). Bu üç zehir, domuz, horoz ve yılan ile simgelenir.
Sonraki halkada ise, artan ve azalan eylemlere sahip olabileceǧimizi simgeler. Bu bir tarafı aydınlık, diǧer tarafı karanlık iki yarım daire ile anlatılır, insanlar sırayla bir yolda ya da merdivende inip çıkarlar.

İzleyen halka, altı parçaya ayrılmıştır: İnsan olmanın düşünce biçimlerini anlatır. Bunlar şőyledir:

Cehennemi varlıklar: sonsuz acı.
Aç hayaletler: tatminsizlik ve doyumsuz arzular.
Hayvansı varlıklar: atalet ve içgüdünün baskınlıǧı.

Titanlar ya da kavgacı varlıklar: güç arzusu içindeki varlıklar, zenginlik, zorla tahakküm.
İnsan varlıǧı (İnsan seviyesinde olanlar): Kőtü ve iyi deneyimlerin dengesi, mutluluk ve acı vb gibi…

Gőksel varlıklar: Acıyla ilgili az deneyimi olanlar ve para, saǧlık konusunda problemi olmayanlar bu bőlüme düşerek acı çekerler.

Çemberin dışındaki şeytan figürü, ikicillik simgesidir. Budist duyuda ego, kuruntu ile eşanlamlı, kalıcı ve ayrı, her şeyden ve herkesten baǧımsızdır.

Buda’nın işaret ettiǧi gibi, Yaşam Çemberi’nin tek çıkışı uyanış ve kişisel aydınlanmadır.
Zen Budizmin Çin’deki Altı Piri şu kişilerdir: Bodhidharma (c. 440 – c. 528), Huike (487 – 593), Sengcan (? – 606), Daoxin (580 – 651), Hongren (601 – 674), Huineng (638 – 713)
Bir Zen őyküsü ile bitirelim
Bir Zen öğrencisi, Usta’sına şikayete geldi ve şőyle dedi: :
– Usta, doğamda kontrol edilemez bir öfke var. Bu, nasıl tedavi olabilir?
– Çok garip bir şey var, dedi Usta ve sőzlerine devam etti: Eğer varsa bana onu göster!
– Olmaz gősteremem şu anda, dedi şikayetçi.
– Beklenmedik olur! … O zaman bu senin gerçek doğan olamaz. Eğer gerçek doğan őyle olsaydı, onu bana h

Alıntı


Forum saati; Türkiye'ye göre ayarlanmış olup, şu an saat: 09:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.7   Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.